Articole CreştineResurse Spirituale, Practice şi Gratuite

Categorii

BOTEZUL

Scris la: 15 aprilie 2009
 
20. BOTEZUL
 
 
 
              Botezul este o oranduire evanghelica ce simbolizeaza renuntarea la viata de pacat si inceputul unei vieti noi, traita in Hristos. Este o oranduire evanghelica, deoarece a fost stabilit de Dumnezeu, nu de catre oameni. Este simbolica deoarece ne indreapta atentia spre moartea si invierea lui Hristos, singurul mijloc prin care putem fi iertati de pacate.
 
              Etimologie: cuvantul “botez” provine din grecescul “baptizo” care inseamna a scufunda in apa, a acoperi cu un lichid.
 
              SEMNIFICATIA BOTEZULUI
1. Moartea, ingroparea si invierea impreuna cu Hristos. Este vorba de moartea omului vechi, a firii lui pamantesti si de invierea la o viata noua, traita cu Hristos. Romani 6, 3-4; Coloseni 2, 12
2. Curatirea de pacat prin sangele lui Hristos: Faptele apostolilor 22, 16
3. Intrarea in legamantul harului, in marea familie a lui Dumnezeu. Cel botezat devine in mod public un copil al lui Dumnezeu, fiind primit in familia cereasca, numele sau fiind scris in cartea vietii. Ioan 1, 12; 1 Corinteni 12, 13; Luca 10, 20; Matei 28, 19
In concluzie, actul botezului este o declaratie publica, in fata bisericii si a universului intreg, ca omul renunta la viata sa de pacat, dorind sa inceapa o viata noua in Domnul.
In acelasi timp, botezul este si o marturisire de credinta publica. Chiar daca biserica poate fi inselata de un om nesincer care cere botezul din anumite interese, Dumnezeu nu va putea fi inselat niciodata, caci El cunoaste motivele reale ale inimii.
 
              BOTEZUL IN BIBLIE
              Botezul este o oranduire a Noului Testament. Era practicat de unele comunitati in preajma primei veniri a lui Hristos ( esenienii, comunitatea din Qumran )
              Primul care a practicat botezul in timpurile N.T. a fost Ioan Botezatorul: Marcu 1, 4
              Nu Ioan a fost initiatorul acestei practici, ci Dumnezeu: Ioan 1,33
              Cel care a randuit botezul in biserica crestina a fost Isus Hristos.Matei 28, 19
 
              De ce S-a botezat Isus , daca nu avea pacat? Matei 3, 13-15; Ioan 13, 15 ( El ne-a lasat o pilda de urmat ) Isus nu a primit botezul ca o marturisire a pacatoseniei Sale, caci el nu avea pacat. El insa S-a identificat cu oamenii pacatosi, a luat asupra sa pacatele noastre si a mers pe aceeasi cale pe care trebuie sa mearga orice om ce doreste mantuirea. El S-a botezat pentru a ne fi un exemplu.
 
              CONDITIILE PRIMIRII BOTEZULUI
              Dumnezeu cere cateva conditii. Ioan Botezatorul insusi a refuzat sa boteze o anumita categorie de oameni care cereau botezul. Luca 3, 7
1. Credinta este conditia principala. Marcu 16, 16; Evrei 11, 6; Faptele apostolilor 16, 31
Sa observam ordinea fireasca a lucrurilor: intai credinta, apoi marturisirea publica a acestei credinte prin botez!
2. Pazirea poruncilor lui Dumnezeu. Matei 28, 20;
3. Fapte care sa dovedeasca o schimbare de orientare: Luca 3, 8; Iacov 2, 17
Sa observam ca toate aceste conditii presupun o varsta matura. Doar un om matur poate intelege conditiile primirii botezului si doar un om matur le poate implini! De unde atunci practica botezarii copiilor mici?
 
              BOTEZUL BIBLIC
              De fiecare data cand gasim cuvantul “botez” in N.T. el semnifica o scufundare in apa.
Romani 6, 3-4; Ioan 3, 23; Faptele apostolilor 8, 26- 40
              In cazul botezarii famenului etiopian de catre Filip, observam ordinea normala a lucrurilor:
-         intai este credinta
-         urmeaza invatarea cerintelor lui Dumnezeu
-         in final are loc botezul prin scufundare, singurul botez biblic recunoscut de Dumnezeu
 
              BOTEZUL COPIILOR ?
In Biblie nu exista niciun text care sa arate ca s-ar fi practicat botezul copiilor in timpul bisericii apostolice din sec. 1. Cei care sustin botezul copiilor se bazeaza pe cele 5 pasaje din N.T. in care apare expresia “ si toata casa lui.” Faptele apostolilor cap. 10 si 11, 1-18; 16, 11-15; 16, 16-34; 18, 8; 1 Corinteni 1, 16
Daca citim cu atentie aceste pasaje ale N.T., vom observa ca in toate cazurile cei care au fost botezati au fost cei carora li s-a predicat Evanghelia, care au crezut si apoi s-au pus in slujba lui Dumnezeu. Toate acestea sunt actiuni ale unui om matur, nu ale pruncilor.
 
              ISTORIC AL BOTEZULUI
In secolul al 2-lea nu exista nicio dovada ca s-ar fi practicat botezul copiilor.  
In secolul al 3-lea Origene justifica botezul copiilor prin faptul ca un copil se naste in pacat. Tertulian (160-220 ), in schimb, combate botezul copiilor. Chiar parintii bisericii care au sustinut botezul copiilor, ei insisi au fost botezati la maturitate.
In tot Evul Mediu s-a practicat botezul copiilor, iar dupa anul 1300 s-a trecut la botezul prin stropire ( in biserica apuseana )
In perioada Evului Mediu, cu riscul arderii pe rug, unele grupari de crestini au practicat botezul biblic prin scufundare ( valdenzii, catarii )
In secolul al 4-lea se introduc lumanarile de botez, care simbolizau iluminarea interioara acelor botezati.
In timpul Reformatiunii din sec. al 16-lea, reformatorii au fost inconsecventi in ceea ce priveste botezul copiilor mici.
Reintoarcerea la botezul biblic s-a produs odata cu aparitia bisericilor neoprotestante, evanghelice.
              Biserica Adventista de Ziua a Saptea, consecventa principiului protestant SOLA SCRIPTURA ( Biblia si numai Biblia ca autoritate morala si de credinta) , a sustinut intotdeauna botezul biblic prin scufundare a persoanelor mature.
 
     Lori Balogh

______________________________

de Lori Balogh. Copyright © 2007 – Articole Crestine. Toate drepturile rezervate. Folosirea acestui material se poate face urmand instructiunile din Ghidul de folosire.