Articole CreştineResurse Spirituale, Practice şi Gratuite

Categorii

…sa nu fie cearta intre mine si tine

Scris la: 15 aprilie 2009

Geneza 13,8  „…sa nu fie cearta intre mine si tine…”

Geneza 45,24 „…sa nu va certati pe drum”

Pe ce se cearta oamenii? Pe te miri ce; pe orice. Se cearta pe pamant ca si cum pamantul l-ar lua cu ei in pamant; se cearta pe functii ca si cum in imparatia cerurilor se va muta cu functii cu tot sau sub cimitire li s-ar mai zice domn sau presedinte; se cearta pe ce au si pe ce n-au, desi realitatea este ca vantul sufla liber prin sufletul lor gol chiar daca buzunarele lor sunt pline; loterii amagitoare; si mai continuati dumneavoastra stimati cititori; pe ce se cearta de fapt pe ceva intre „mai nimic” si „nimic”, sau „chiar nimic”; se cearta pe „degeaba”.

Doi sau mai multi care se cearta sunt in situatia biblica a lui Avram si Lot, adica „frati”, cum il considera Avram pe Lot desi era nepot prin nastere. Solutia inteleapta este aceeasi indiferent de subiectul in discutie: „sa nu fie cearta”. „Intelegerea”, contrariul „certei”, nu este un „compromis” prin degradarea „dreptatii” intr-o anume situatie critica, ci este un principiu. Se pare ca pe lume lucrurile sunt incurcate atat de mult incat „dreptatea” ar fi invinuita a intretine „cearta” si ca renuntarea la „a face dreptate” ar duce la „intelegere” si ar evita cearta. Incurcatura devine si mai mare, apar focare de cearta aditionale.

In cazul Avram-Lot, este evident Avram avea dreptate. Cand dreptatea insa ar putea fi acuzata ca intretine cearta, apare un element nou ca solutie, nu prea fericit dar preferabil certei – „despartirea”. Despartirea are si ea o intelepciune a ei care o scapa de vinovatie. Despartirea nu prin „eliminare”, nu prin „impingere”, nu prin „inlocuire” ci prin „intelegere” si mai ales prin „sacrificiu”. „Daca apuci tu la stanga, eu voi apuca la dreapta; daca apuci tu la dreapta, eu voi apuca la stanga”, a zis Avram lui Lot, ceea ce de putine ori s-a mai zis de atunci iar azi nu se mai zice deloc. Azi nici nu prea mai au timp de cearta oamenii. Se imping prin forta si incotro mai apuca celalalt, daca mai apuca incotro, nu intereseaza. Cearta este anticamera razboiului, crimei, si prevenirea este intelepciune; deci „sa nu fie cearta”. Decat sa fie cearta „mai bine desparta-te de mine” a zis Avram. Sigur, „mai bine” despartirea decat cearta. Observam ca Avram nu forteaza despartirea ci ofera lui Lot o alternativa conform careia Lot ar fi putut raspunde „nu ma despart de tine”. Tentatia insa a fost mare, valea Iordanului atragatoare, Sodoma infloritoare si perspectivele imbietoare. Pacaleala a fost si mai mare. Tragedia. Dar Avram nu-l putea tine langa el cu forta pe nepotul sau. L-a iubit, l-a scapat ulterior de multe ori din mainile vrajmasilor, a mijlocit pentru el la Ingerul Domnului, dar urmarile au fost lectii dureroase.

In unul din cele mai frumoase episoade biblice, tot in Geneza, istoria lui Iosif si fratilor sai, gasim o zicere asemanatoare cu cea a lui Avram catre Lot. El spune fratilor sai dupa ce li s-a descoperit si i-a trimis sa-l aduca pe tatal sau Iacov in Egipt: „sa nu va certati pe drum” (Geneza 45,24), de parca ne-ar spune noua azi si chiar ne spune. Noi suntem „pe drum”, pe drumul vietii, pe drumul catre imparatia cerurilor, pe drumul catre casa cereasca si acest drum ca orice drum uneori e greu, neprevazut, obstacole, raspantii, suficiente motive de cearta dupa logica pamantului; Iosif zice „sa nu va certati pe drum”, Avram zice „sa nu fie cearta intre mine si tine” din marea zicere de iubire a lui Dumnezeu pentru oamenii frati de pe pamant.

Mai oprindu-ne, mai din mers, cearta apare. Chiar sa nu ne certam pentru nimic? Nici macar atunci cand dreptatea este evident de partea noastra? Nici atunci cand se pun in discutie probleme serioase de credinta, de adevar, de dreptatea lui Dumnezeu, de existenta Sa? Nici atunci cand fratii nostri batjocoresc Cuvantul lui Dumnezeu si invata pe altii o minciuna? Nu e nici o circumstanta in care cearta sa fie binevenita? Nici una! Absolut niciodata.

Adevarul a fost sustinut de-a lungul istoriei de oamenii lui Dumnezeu in mod ferm, hotarat, fara compromisuri; au fost „indignari mari” – spargerea tablelor Legii de catre Moise la vederea vitelului de aur, profeti in fata imparatilor cu hotarari divine irevocabile, apostolii au avut dezbateri fierbinti la formarea bisericii crestine, Luther nu s-a clintit din pozitia lui fata de Roma, dar toata aceasta „atitudine hotarata pentru adevar” nu are nici o tangenta cu „cearta” din neiubirea celuilalt sau pentru a-l umili pe celalalt. A sta ferm pentru Dumnezeu si Biblie, prin care este exprimata vointa Lui, are loc oricand, are motivatie. Cearta nu este motivata nici macar pentru aceste lucruri sfinte. Cearta este unealta urii si a impunerii. Nici chiar Dumnezeu nu impune. El spune si spune uneori cu atata fermitate si durere si iubire incat pentru om nu mai este nici o urma de scuza. Urmarile apartin omului si hotararii lui.

Asa zisa sustinere a adevarului degenerata in cearta si intoleranta este cea mai nebiblica forma de relatie la care se aplica excelent zicerea „sa nu fie cearta intre tine si mine”. Cearta intre catolici si ortodocsi, intre penticostali si adventisti, intre baptisti si mormoni sau ce mai vreti dumneavoastra. Pentru ce? Pe ce? Cine a spus sa aiba loc? De cine a fost sugerata sau poruncita? Total in afara Cuvantului Scripturii. Mantuitorul a zis: „mergeti si predicati Evanghelia”. Atat. „Cine crede si se va boteza va fi mantuit”. Daca cineva, undeva, nu va primi ce spunem, Domnul nu ne-a spus sa ne certam, sa impunem, ci sa spunem altora, in alt loc, pana toti vor auzi, pana ce vor fi strabatute toate cetatile lumii si toate sufletele oamenilor. „Impunerea” nu este in nici un articol din ordinea iubirii si dreptatii divine; cearta nici atat.

Spun eu, spui tu, fara sa fie cearta intre mine si tine. Daca suntem diferiti in spunere, e „mai bine” sa ne despartim decat sa ne certam. „Sa nu va certati pe drum.” Sa nu ne certam.

______________________________

de Benone Burtescu. Copyright © 2007 – Articole Crestine. Toate drepturile rezervate. Folosirea acestui material se poate face urmand instructiunile din Ghidul de folosire.