Articole CreştineResurse Spirituale, Practice şi Gratuite

Categorii

Neprihanirea prin credinta (III)

Scris la: 15 aprilie 2009

"Si cel neprihanit va trai prin credinta…"

 
CONCEPTIA IUDAICA DESPRE PACAT SI NEPRIHANIRE  – Matei 5: 20

Prima intrebare care se ridica este aceasta:  Cine erau carturarii si fariseii?

CARTURARII: -erau comentatorii oficiali ai Torei (Legea)
                          – puteau proveni din orice patura a poporului
                          – hirotonirea lor se facea dupa varsta de 30-40 ani
                          – primeau titlul de "RABBI" = maestru, rabin, in aramaica
                           "RABBONI" = maestrul meu
                          – lucrarile lor: MIDRAS (comentariul scris al VT " sec. II i.Hr.)
                                           TALMUDUL (comentarii asupra legii " sec. V d.Hr.)
                          – in timpul Mantuitorului ocupatia lor era: interpretarea cazuistica a legii
                        (cazuistica = incercarea rezolvarii cazurilor de constiinta prin solutii subtile)

FARISEII:  – denumirea lor este cunoscuta inca din sec. II i.Hr. cand s-au desprins din grupa "evlaviosilor" " o grupare care reprezenta adevarata evlavie iudaica.
                   – numele lor exprima o atitudine religioasa: PÖRUSIM = cei despartiti
                   – tagma lor se compunea din patura preoteasca si laica " in special comercianti si meseriasi.
                   – in vremea lui Isus erau doi rabini farisei: HILLEL si SHAMMAI (anul 20 i.H r.)
                      Mai tarziu a aparut renumitul GAMALIEL (anul 30 d.Hr.)
                   – fariseii au ridicat in jurul poporului un "perete protector" al traditiilor umane.

Invataturile DOMNULUI ISUS se deosebeau radical:

"Fariseii au observat marea deosebire intre metoda lor de a invata si aceea a Domnului.

Au vazut ca maretia, curatenia si frumusetea adevarului, cu adanca si delicata lui  influenta, puneau mare stapanire pe multe suflete. Iubirea dumnezeiasca a Mantuitorului si blandetea Lui, atragea inimile oamenilor la El. Rabinii au vazut ca prin metodele lor, toata invatatura pe care ei o dadusera norodului era facuta de nimic. El darama zidul de despartire care fusese asa de magulitor pentru mandria  si separatismul lor si se temeau ca daca are as fie lasat asa, are sa atraga pe norod departe de ei".  (Cugetari M. – 51)

CONCEPTIA IUDAICA DESPRE PACAT

1. IMPLINIREA LITERII LEGII

       – In timpul Domnului Hristos se da prioritate literii Legii in locul spiritului ei
          Pacat = calcarea oricarei prescriptii fariseice!
       – Centrul vietii natiunii era: Legea si Sinagoga (erau vreo 480 pe vremea apostolilor!!!)
       – fariseii cinsteau Tora si de aceea au tras o linie de demarcatie intre Lege si pacat:
          Linia de demarcatie o formeaza comentariul Torei, care punea capat pacatuirii;
          Au ridicat un perete protector care sa-l inconjoare pe individ, ferindu-l de pacatuire.
       – In timpul Mantuitorului erau cunoscute 613 reguli: 248 porunci pozitive " 365 interdictii
          Acest perete protector al traditiei a acoperit complet legea, asezand-o in plan secundar.
          Legea a fost dizolvata in ordonante individualiste ale regulilor fariseice.

2. CARE ERAU PACATELE SOCOTITE MARI SI GRELE?

       – Shammai a ingaduit consumarea oului, ouat in Sabat; Hillel a interzis categoric
       – era discutie pe tema: vineri seara cum sa te rogi " in picioare sau pe genunchi?
       – era dezbatuta problema aprinderii focului in Sabat…
       – de asemenea, problema ingrijirii bolnavului in Sabat
       – au ajuns, insa, de acord intr-o problema: in Sabat se poate merge cel mult 993 m!!!

Aceste prescriptii umane daca erau calcate se considera pacat, dar spiritul Legii era ignorat.

       – era importanta datina batranilor " Matei 15: 1-9
       – evlavia fariseica era numai formala si exterioara.
 
CONCEPTIA IUDAICA DESPRE NEPRIHANIRE

FARISEII SUSTINEAU:  Neprihanirea este o atitudine exterioara. Rezulta de aici ca se poate obtine omeneste – cu sfortari omenesti!
       – conceptia lor despre neprihanire era cuprinsa in urmatoarea filozofie: Temelia existentei lumii o constituie: Tora-serviciul divin-activitatea caritativa. (mila)
          Mesia va veni sa-Si intemeieze Imparatia, cand poporul lui Dumnezeu dobandeste neprihanirea prin implinirea legii in mod desavarsit. In aceasta un rol de seama il are traditia cum si peretele protector contra pacatului.

1. CONCEPTUL DESPRE NEPRIHANIRE IN TIMPUL LUI ISUS

       – Neprihanirea = evlavia fariseica: formala si exterioara.
       – Pazirea migaloasa a Sabatului, a prescriptiilor cu caracter igienic, de doua ori pe
          saptamana – post (luni si joi), zeciuiala din toate, milostenii in mod public, etc.
       – Prescriptiile celor batrani = prescriptiile lui Dumnezeu!
       – Cine este socotit drept, neprihanit? " Cine nu este in contradictie cu Legea " comentariul!
       Exemplu: termenul "CORBAN" – Marcu 7: 11
                = adus aproape, consacrat, jertfit; intotdeauna se referea la un dar adus lui Dumnezeu
                Un lucru asupra caruia se rostea "Corban" era scos din folosinta lui initiala, si nu se putea folosi la orice; ramanea persoanei respective dar nu-l folosea in scop personal.

 
2. NOTIUNEA DE FARISEISM

       – Evlavia fariseilor a ajuns in impasul legalismului: a devenit fara continut, superficiala si goala o evlavie aparenta, afisata, fatarnica, fara un continut moral corespunzator
       – Un tipar rigid fariseic: nu cautau spiritul Legii, ci se cramponau de litera ei, au refuzat persoana Domnului Hristos, modul Lui de viata si invataturile Lui
       – Ei insa se considerau oameni corecti, neprihaniti
 
PERICOLUL UNEI VIETI RELIGIOASE FORMALE

Viata religioasa formala s-a manifestat in 3 probleme:

1. INCREDEREA IN TEMPLUL DOMNULUI  -  Ieremia 7: 4

       – O alipire fanatica de Templu, Biserica…
       – O participare formala la templu, la ceremonii, o inchinare exterioara: din cauza formalismului a fost lepadata casa " v. 14
         in VT: "degeaba ziceti Templul Domnului…"
         in NT: "nu orisicine Imi zice: Doamne, Doamne…"

2. INCREDEREA IN JERTFE  -  Ieremia 7: 21-23

       – "Ascultarea face mai mult decat jertfele.."  (1 Samuel 15: 22)
       – Jertfele au devenit o simpla formalitate, fara sa se caute insemnatatea spirituala.

3. INCREDEREA IN LEGALISM  -  Ieremia 7: 9-10

     – Pe motivul explicarii Legii, introduceau cate o regula pentru orice problema"Is.28: 10
       Legalistul asa rezolva si astazi toate problemele: sa introducem o noua regula!
     – Cel care corespundea noilor reguli era socotit drept, fara prihana
     – Oare aceasta sa insemne neprihanire?

     "DACA NEPRIHANIREA VOASTRA NU VA INTRECE…"

Va rog, stimati cititori si truditori, sa trageti Dvs. concluziile necesare!!!

SA NU UITAM: Cel neprihanit va trai prin credinta!

______________________________

de Viorel Dan. Copyright © 2007 – Articole Crestine. Toate drepturile rezervate. Folosirea acestui material se poate face urmand instructiunile din Ghidul de folosire.