Articole CreştineResurse Spirituale, Practice şi Gratuite

Categorii

Sabat fericit sau suportabil?

Scris la: 15 aprilie 2009
           Fisa pentru evaluarea serviciilor de inchinare
 
Pregatirea serviciului de inchinare implica o solemna responsabilitate si solicita o profunda dedicare, de aceea este necesar sa ne intrebam daca fiecare ocazie si-a atins scopul.
Tendinta naturala este de a considera ca serviciile divine curg de la sine, iar respectarea programului obisnuit este totul. Uneori directia urmata este buna, alteori trebuie modificata sau schimbata total. Deoarece inchinarea este o activitate spirituala, deseori omitem sa o evaluam calitativ, din lipsa unor repere concrete. in final, cine ar putea spune cu certitudine daca credinciosii s-au inchinat cu adevarat si care sunt aceia? Prezenta lui Dumnezeu a fost traita de inchinatori, si a primit El slava care I Se cuvine?
Deoarece avem datoria sacra de a planui inchinarea, avem si obligatia de a evalua ceea ce se intampla Sabat de Sabat in casele noastre de rugaciune. Instrumentul de diagnosticare prezentat aici nu acopera toate aspectele inchinarii si nu toate intrebarile se potrivesc situatiei din orice loc. De aceea, unele intrebari pot fi omise, iar altele pot fi adaugate.
Fiecare inchinator poate contribui la reinviorarea serviciilor divine, iar cei chemati la o raspundere in biserica pot aduce doritele vremi de inviorare, oridecateori devin colaboratori ai Duhului Sfant. Am convingerea ca vom deslusi nazuinta Duhului, exprimata in urmatoarele intrebari si vom raspunde suspinelor Sale negraite (Romani 8:26).
 
       A. Aspectele de baza ale inchinarii
Elementele enumerate in continuare, fac parte din inchinarea biblica. in timp ce le analizam, sa ne intrebam: Serviciul nostru de inchinare include acest element? Daca da, cum este el prezent? Daca nu, de ce lipseste?
 
1.     Pregatirea pentru inchinare
a. Prin atmosfera generala a casei de rugaciune, credinciosii sunt ajutati sa se pregateasca pentru inchinare?
b. Se roaga cineva pentru ei inainte si chiar in timpul serviciului de inchinare?
c. Este programat un moment devotional la inceputul zilei de inchinare?
d. Participantilor li se ofera ocazia sa se roage cu voce tare, in tacere sau in grupe mici?
e. Cantarea colectiva este inclusa in program, mai mult decat doar la deschidere sau inchidere?
 
2.     Prezenta Cuvantului
a. Pasaje biblice sunt citite in mod regulat, la inceputul serviciului de inchinare?
b. Exista un plan de perspectiva (1 sau 3 ani), pentru prezentarea sistematica a intregii   Scripturi in programele de inchinare?
c. Este fiecare serviciu de inchinare legat de tematica anului, trimestrului sau lunii respective?
 
3.     Predicarea
a.    Este bine pregatita si profund spirituala, fara a transmite ideea de improvizatie,  
      superficialitate sau goana dupa noutati?
b.   Este potrivita cu ocazia, fiind biblica si hristocentrica?
c.    Limbajul folosit este viu si captivant, evitand trivialitatea sau expresiile mecanice,
      precum si cele accesibile doar initiatilor?
d.   Predicatorul vorbeste cu puterea celui care traieste personal ceea ce predica 
      altora?
e.    Predica este simpla, scurta, convingatoare, ancorata in adevarul prezent si capabila 
      sa conduca la decizie?
 
4.     Participarea inchinatorilor
a. Se ofera inchinatorilor ocazii de a participa: plecare pe genunchi, intonarea unei cantari, recitare comuna a unui text sau motto, rostirea de Aminuri, etc.?
b. Strangerea colectei este realizata in spiritul inchinarii?
c. Se ofera ocazii de reconsacrare publica pentru cei care sunt deja membri ai bisericii?
d. Ne-membrii – copiii membrilor, prietenii de adevar, vizitatorii – sunt invitati sa se decida pentru Hristos si sa incheie legamant cu El (chiar daca nu este campanie de evanghelizare publica)?
e.  Participantilor la inchinare li se ofera posibilitatea de a se cunoaste si de a sluji unul altuia (sa se roage unul pentru altul, sa-si impartaseasca experientele, etc.)?
 
5.     Serviciile de inchinare speciale
a. Botezul si Cina Domnului isi pastreaza semnificatia biblica?
b. Participarea la aceste ocazii sacre, aduce o atmosfera proaspata si sarbatoreasca?
c. Celelalte servicii speciale de inchinare – nunti, inmormantari, dedicari de case de 
     rugaciune, hirotonisiri, comemorari, etc. – exprima solemnitatea si sfintenia  
     inchinarii si raman in mod distinct orientate doar spre slava lui Dumnezeu?
 
6.     Arhitectura, ambianta
a. Aranjarea salii, impodobirea, aerisirea si luminarea ei asigura cadrul optim
    inchinarii?
b. Dispunerea mobilierului evita perturbarile si faciliteaza concentrarea si comunicarea 
    eficienta?
 
7.    Comitetul inchinarii
a. Membrii comitetului pentru inchinare (pastor, prezbiteri, dirigintele Scolii de Sabat,   
    directorul de tineret, dirijori, organisti, etc.) sunt cunoscuti pentru spiritul lor de  
    inchinare?
b. Comitetul pentru inchinare se intalneste regulat pentru rugaciune si planificare 
    detaliata a serviciilor de inchinare?
c. Caracterul misionar al fiecarui serviciu de inchinare, este o prioritate?
d. Programarea inchinarii este anuntata din timp, atat verbal cat si in scris (afisier, 
    buletin)?

B. Desfasurarea inchinarii

 

     1.    Derularea programului

a.   Tonul: atmosfera este caracterizata de respect si bucurie sfanta?
b.   Orientarea: inchinarea este indreptata spre Dumnezeu sau directionata spre om?
c.   Scopul: rostul fiecarei parti a serviciului de inchinare si legatura dintre ele sunt clar prezentate?
d.   Stilul: inchinarea este condusa intr-o maniera dinamica, sau rigida, formala, improvizata?
e.   Ritmul: Serviciul de inchinare se deruleaza lent si se prelungeste nejustificat? Se desfasoara totul in graba? inchinatorii sunt antrenati in curgerea programului?
 
2.   Implicarea participantilor
a.       Urmarim ca vizitatorii sa se simta bineveniti?
b.       inchinarea are un caracter holistic, reusind sa se adreseze intr-o maniera accesibila tuturor participantilor la inchinare: copii, vizitatori, etc. ?
c.       Continutul inchinarii este adaptat diverselor nevoi ale celor prezenti?
d.       Copiii se bucura de atentie, prin prezentarea povestirilor care le sunt special dedicate?
e.       Rugaciunile publice sunt scurte, proaspete si potrivite ocaziei?
f.         inteleg toti participantii ceea ce urmeaza sau ce au de facut (in special, daca cineva este nou venit)?
 

      3.  Modul prezentarii punctelor programului

a.       Anunturile sunt scurte, clare, la obiect si prezentate la timpul potrivit?
b.       Ofera ele imaginea unei vieti de biserica sanatoase?
c.       Tranzitiile intre punctele programului se fac ordonat, sau exista pauze nenecesare si timpi morti?
d.       Programul zilei de inchinare este respectat, sau timpul este depasit, creand o atmosfera de incertitudine si dezordine?
e.       Exprimarile sunt pline de viata si prospetime sau se folosesc clisee verbale, fraze mecanice, limbaj de lemn?
 

      4. Formatia pentru amvon

a. Participantii la formatie au rol functional sau decorativ, recompensator?
b. Cei prezenti in formatie cunosc bine ce au de facut si sunt potriviti pentru lucrarea
    incredintata?
 
5.   Cantarea publica
a.       Este un raport corect intre cantarile meditative si cele angajante?
b.       Au acestea legatura cu subiectul inchinarii din acea ocazie?
c.       Cate cantari noi sau nefamiliare au fost incluse in programul public?
d.       Exista un conducator al cantarii publice, pentru a asigura o intonare armonioasa, fara nesincronizari?
e.       Intonarea cantarilor cu intreaga biserica este sustinuta prin proiectarea textului pe un ecran, incat inchinatorii sa nu fie determinati sa priveasca in cartea de cantari?
f.         Acompaniamentul instrumental ajuta pe inchinatori (prin ritm si volum) sa participe la cantare?
g.       Este clar ce se va canta: care cantare (titlul, apoi numarul!), care strofa, cine canta?
 
6.   Apelurile
a.   Exista un apel pregatit pentru fiecare program de inchinare?
b.   Invitatia pentru reconsacrare, botezare, implicare intr-o activitate, etc., este facuta cu seriozitate si convingere?
c.   Tonul apelului a fost sincer, personal si neamenintator sau suparat?

C. Dimensiunea spirituala
a.   Inima: Serviciul de inchinare a atins afectiunile, emotiile inchinatorilor (i-a miscat sufleteste)?
b.   Spiritul: in ce fel, serviciul de inchinare a creat posibilitatea ca inchinatorii sa se intalneasca cu Dumnezeu? Este cineva care sa poata da marturie despre o asemenea experienta, indiferent cat de modesta, nespectaculoasa ar fi ea?
c.   Mintea: Care a fost adevarul spiritual pe care serviciul de inchinare a intentionat sa-l transmita? A fost el bine inteles?
d.   Decizia: La ce actiune indeamna si mobilizeaza serviciul de inchinare, pe inchinatori? Cum au fost ei incurajati si imputerniciti sa slujeasca Domnului Hristos?  
              „intalnirile noastre trebuie sa fie facute intens interesante. Ele trebuie sa fie patrunse de insasi atmosfera cerului. Sa nu fie vorbiri lungi, uscate si rugaciuni formale, doar de dragul ocuparii timpului.Toti trebuie sa fie gata sa-si indeplineasca partea lor cu promptitudine, iar cand datoria lor a fost indeplinita, intalnirea trebuie sa se incheie. Astfel, interesul va fi pastrat pana la urma. Aceasta inseamna sa oferim lui Dumnezeu o inchinare placuta. Slujirea Sa trebuie facuta interesanta si atractiva si nu trebuie sa ingaduim ca ea sa degenereze intr-o forma searbada. Trebuie sa traim pentru Hristos minut de minut, ora de ora si zi de zi; atunci Hristos va locui in noi, iar cand ne vom aduna impreuna, iubirea Sa va fi in inimile noastre, tasnind ca un izvor in pustiu, inviorand totul si facand pe cei care sunt gata sa piara, sa tanjeasca sa bea din apa vietii.” Ellen White, 5T, 609.
 
Sabat fericit!

______________________________

de Teodor Hutanu. Copyright © 2007 – Articole Crestine. Toate drepturile rezervate. Folosirea acestui material se poate face urmand instructiunile din Ghidul de folosire.