Articole CreştineResurse Spirituale, Practice şi Gratuite

Categorii

MANDRIA DE A FI CRESTIN

Scris la: 15 aprilie 2009
Mandria de a fi crestin

Daca ne gandim la implicatiile marturisirii publice si practicarii credintei in contextul actual, observam din ce in ce mai puternic ceea ce s-ar putea numi un paradox al spiritualitatii: o mare parte dintre conflictele actuale au ca miza elementul religios, multi conducatori de stat se declara spirituali, iar marile biserici sunt prezente prin reprezentantii lor la mai toate manifestarile publice. Cu toate acestea insa, omului de rand i se pare mai potrivit sa isi declare mai degraba independenta fata de Dumnezeu sau afiseaza o forma searbada de crestinism ancorat in traditie, insa fara a trai valentele lui.
in ce situatii sunt crestinii mandri de convingerile lor spirituale, si in ce masura aduc prin aceasta un serviciu Celui in care cred?

in limbajul comun s-au impamantenit expresii ce il amintesc pe Creatorul lumii la fiecare cinci secunde. Se spune „Doamne, Dumnezeule!", „Slava Domnului" si „Doamne fereste!", chiar daca aceste cuvinte si-au pierdut orice sens spiritual. Un redactor de la postul de radio Romania Actualitati spunea, in \’90, ca aceste expresii sunt folosite nu numai intr-un sens lipsit de orice urma de spiritualitate, ci chiar intr-unul cu totul bizar. „Cat priveste copiii strazii, slava Domnului, avem destui!", exemplifica redactorul. in momentul in care Dumnezeu este amintit in expresii ce depasesc plafonul „uzual" mentionat mai sus, in multe cazuri, interlocutorii reactioneaza prompt: „Stop, pana aici!", motivand tacit sau deschis prin dorinta de a pastra o distanta „de siguranta" fata de ceea ce se poate numi pericolul unei accentuari a vietii spirituale proprii.

Celebritate pe seama mesajelor de credinta
Nu toti oamenii se feresc insa de expresiile spirituale. Unii chiar le cauta. in muzica usoara, dar si in muzica rock, se observa o evolutie accentuata a textelor cu mesaj spiritual. Piesa Rivers of Babylon (Raurile Babilonului, 1978) a formatiei Boney M s-a situat luni in sir in varfurile clasamentelor europene si de peste ocean. Nu toti fanii sunt la curent cu faptul ca acest succes – cel putin in ceea ce priveste textul – se datoreaza inspiratiei unuia dintre autorii Sfintei Scripturi, contributor la scrierea Psalmilor (Psalmul 137).
Muzica moderna romaneasca nu se poate „lauda" la fel de mult cu mesajele crestine. in afara de colindele de Craciun ale lui Stefan Hrusca si cantecele lui Tudor Gheorghe, se remarca piesa lui Vali Sterian – „Vino, Doamne", difuzata imediat dupa miscarea din decembrie 1989. Mesajele religioase din muzica romaneasca au fost adaptate cerintelor si asteptarilor publicului, iar unele au fost chiar evitate pentru a fi inlaturata orice suspiciune ce ar plana asupra artistilor cu privire la pozitia lor religioasa.
in tarile vestice, mesajele spirituale incapsulate in piesele comerciale sunt privite cu mai putine prejudecati. Se remarca doua tendinte: exploatarea religiozitatii publicului din dorinta de a ajunge in top si promovarea convingerilor artistilor dintr-o mandrie pur religioasa.

Artistul rock american Lenny Crawitz pune in circulatie, in septembrie 1995, albumul „Circus", pe care criticii l-au caracterizat ca avand o supradoza de crestinism, marcat prin piesele „Resurection" (invierea) si „God is love" (Dumnezeu este dragoste). in „God is love", Kravitz pune in dificultate atat criticii cu inclinatii traditionaliste, cat si fanii sai rock, cu afirmatiile „Dumnezeu este dragoste / El te va calauzi prin durerea si zbuciumul tau / El va reveni poate maine / Daca tu esti gata, si El va fi gata pentru tine". Criticul Roni Sarig evidentiaza amestecul de sexualitate si religiozitate ofensiva, si spune ca fanii rock ar fi „cuprinsi de fiori" ascultand „fericirile crestine" din textele lui Krawitz. Sarig lasa loc pentru posibilitatea ca aceasta sa fie totusi convingerea launtrica a artistului.

Exploatand sensibilitatea de care cei mai multi dau dovada atunci cand se vorbeste despre Mantuitor, George Michael spune intr-o piesa pop: „Mi-ai zambit ca Isus unui copil". Interpreta Joan Osborne se intreaba: „Ce-ar fi daca Dumnezeu ar fi unul dintre noi?" iar cantaretul rock Mick Jagger recunoaste sursa binecuvantarilor primite, spunand ca „Dumnezeu mi-a dat totul". Elton John scrie o piesa cu titlul „Draga Dumnezeu", iar trupa rock Aerosmith lanseaza piesa „Isus, pe linia principala", in care ne indeamna „sa il sunam pe Isus si sa ii spunem ce dorim".

Phil Collins lanseaza in 1991 piesa „Jesus He knows me" (Isus ma cunoaste). Cantaretul pop-rock britanic ironizeaza entuziasmul anumitor evanghelisti de televiziune americani, al caror scop nu ar fi altul decat acumularea de resurse financiare „in numele lui Isus", in timp ce propria lor viata este rasfatata in lux. „Isus ma iubeste / Si stie ca am dreptate / Am vorbit cu Isus toata viata mea", canta Collins. „Nu ma vezi practicand ceea ce predic / Nu ma vezi facand sacrificii / insa pot sa fac o multime de miracole / Daca-mi promiti sa fii bun", mai spune vedeta in „Isus ma stie". Criticii crestini se arata revoltati fata de folosirea abuziva a numelui lui Isus Hristos in aceste iesiri evanghelistice, iar laicii vad aceste actiuni ca pe o metoda de a acumula sume neimpozabile in valoare de sute de milioane de dolari. Ramane inca sub semnul incertitudinii daca Phil Collins a vrut sa apere adevaratele valori ale crestinismului in aceasta piesa prin sarcasmul concentrat impotriva celor ce prospera folosindu-se de credinta oamenilor sau daca, pur si simplu, a vrut sa dea o nota slaba credintei in Isus ca un intreg.

Doamne, multumesc pentru participare
in cadrul unui interviu de pe postul german de radio NDR Kultur, a fost difuzata aria nr. 8 din Oratoriul de Craciun, de J. S. Bach, „Dumnezeule mare si imparat puternic". Invitatul special a fost basul, solist consacrat tocmai prin interpretarea cantatelor si a ariilor baroce si clasice cu mesaj religios. Reporterul l-a intrebat pe solist daca poate sa spuna ceva despre credinta lui in Isus Hristos, din moment ce si-a facut un mod de viata din a-I aduce in mod public laude. Solistul a declarat ca nu este deloc o persoana religioasa si ca apreciaza latura muzicala a acestor arii, insa nu pune prea mare pret pe mesajul textual. in opinia acestuia, in societatea actuala este nevoie mai degraba de toleranta, si nu de polarizare a opiniilor religioase.
in Germania, tara in care credinta in Dumnezeu si in Isus Hristos a impregnat arta si cultura secole la rand, ar fi socat mai degraba o marturisire de credinta, o declaratie care sa il plaseze pe artist in grupul celor care ii aduc slava Mantuitorului prin meseria lor. Raspunsul dat insa nu s-a inscris decat in linia generala a societatii, in care detasarea de credinta a ajuns sa fie considerata un fel de atu al gandirii libere si al implinirii omului. Adica un fel de „Doamne Isuse, multumesc de participare!"…

Trupe speciale pentru apararea adevarului
Experienta partidului unic din Romania postbelica s-a oglindit in mod surprinzator si in incetatenirea modelului bisericii unice majoritare. in Raportul international privind libertatea religioasa in Romania intocmit in 2003, se mentioneaza faptul ca multe dintre actiunile altor grupuri religioase de a atrage membri au fost vazute de catre biserica majoritara ca o incercare de diminuare a numarului membrilor sai. in raport se precizeaza de asemenea ca populatia ar fi receptiva la actiunile confesiunilor crestine minoritare, iar autoritatile ar fi tolerante in general, fiind insa intimidate in unele cazuri de catre reprezentantii clerului ortodox. in cadrul „Festivalului Libertatii Religioase" organizat la Bucuresti in septembrie 2006, s-au trecut in revista multe dintre cazurile in care apartinatori ai grupurilor crestine minoritare au fost impiedicati sa se intalneasca si sa-si desfasoare activitatile indeosebi in mediul rural. in unele cazuri, sateni – altminteri oameni de bine, insa fara o viata spirituala prea profunda -, instigati de catre clericul satului, se transforma rapid in luptatori pentru apararea dreptei credinte impotriva prozelitismului „satanic" si devin, temporar, mandri de mostenirea crestina multimilenara.

Crestinism cu iz mioritic
Cel mai popular personaj crestin al momentului este, se pare, Gigi Becali, care se considera un „atlet al lui Dumnezeu". Noi, restul, ar trebui sa fim mandri ca ii suntem contemporani. „Poporul roman, desi a fost chinuit, nu s-a indepartat de credinta, iar Dumnezeu trebuie sa-Si intoarca fata si spre noi, mai ales ca se apropie sfarsitul lumii. in 300-400 de ani vine Apocalipsa!", spunea Gigi Becali la inceputul anului, la o intalnire pe tema crestinismului in Uniunea Europeana. Trecand peste aceasta mandrie exagerata, Becali il considera pe Dumnezeu un stelist, injura crestineste si are un comportament care contrasteaza puternic cu Cel pe care, conform declaratiilor sale, il admira.
in acelasi fel, Corneliu Vadim Tudor, doctorand in teologie, mandru de credinta sa si parlamentar al Romaniei, face afirmatii care surprind prin contextul in care sunt lansate. Dupa votarea in parlament a suspendarii presedintelui Basescu de acum doua luni, Vadim Tudor spune de la tribuna parlamentului: „Asistam azi la modul cum lucreaza Tatal Ceresc. Este mana lui Dumnezeu!" Facand abstractie de faptul ca, in sens biblic, nimic nu se intampla fara voia Divinitatii – deci in acest context afirmatia lui Vadim Tudor pare sa fie biblic adevarata -, este posibil sa se fi uitat ca si alegerea de acum doi ani a presedintelui pare sa fi fost facuta tot prin voia Lui.

Am puterea sa fac binele
Angela Merkel, cancelarul Republicii Federale Germania si reprezentantul Uniunii Crestin Democrate nu se sfieste si-si declara cu mandrie aderenta la valorile traditional crestine. „Merita sa avem modul de gandire si atitudinea lui Isus Hristos in propria viata", spune fiica de pastor, Angela Merkel, in seria de articole De ce sunt crestina. Vorbind despre relatiile din partid, aceasta declara: „imi doresc uneori ca si oamenii din propriul partid sa aiba un comportament mai crestinesc, mai deschis. Cele Zece Porunci sunt un fundament la fel de indispensabil ca si cele doua porunci ale iubirii".
in intentiile de a resuscita Constitutia Europeana, cancelarul Germaniei a criticat la inceputul anului forma elaborata a acestui document. „As fi dorit includerea unei referinte clare la originile crestine", spunea Angela Merkel, citata de publicatia germana FOCUS Online. Aceasta a propus ca raspunderea oficialilor europeni sa se faca „in fata lui Dumnezeu si in fata oamenilor". La opozitia ferma a altor state membre UE, cum ar fi Franta, care isi doreste excluderea oricaror referiri la Dumnezeu din textul constitutiei, Merkel a declarat: „Am renuntat din teama [pentru ingradirea celorlalte credinte] sa luptam pentru convingerile noastre".

Unde este mandria?
Este un crestin mandru de credinta lui cand isi striga mandria la adapostul multimii si cand lupta impotriva celuilalt, care este de alta parere decat el? Sau mandria se evidentiaza mai ales atunci cand acest fapt este pus in balanta cu propria prosperitate, pozitie in societate sau chiar cu propria viata?
Reteaua Integrata de Informatii Regionale (IRIN), un proiect al ONU pentru coordonarea afacerilor umanitare, relateaza despre problemele cu care se confrunta minoritatea crestina din Pakistan. Aceasta minoritate reprezinta 1,5% din populatie si este adesea tinta radicalilor islamici. Satul Shanti Nagar, cu o populatie majoritar crestina, a fost ars in intregime, pe 15 februarie 1997. Au fost transformate in cenusa bisericile, Bibliile si locuintele satenilor. in noiembrie anul trecut, 15 crestini si un politist musulman au fost impuscati de catre multime in biserica Sfantul Dominic din Bahawalpur, in Pakistan, pentru ca isi practicau credinta.
in ciuda tulburarilor si a riscurilor practicarii credintei, Sonia Rubiaqa, in varsta de 18 ani, spunea, citata de IRIN: „Unii colegi de la scoala ma intreaba mereu de ce nu ma convertesc la islamism. Nu le raspund nimic. Sunt insa mandra ca sunt crestina!"

Cat costa sa fii crestin
in istoria crestina exista exemple de oameni ai lui Dumnezeu pentru care a fost mai importanta credinta decat viata proprie. in 1714, la Istanbul, domnitorul Constantin Brancoveanu a fost mandru de credinta lui crestina, impreuna cu fii sai, intr-un cadru in care majoritatea celor care ii inconjurau gandeau spiritualiceste diferit si, in plus, aveau armele executiei in maini.

Un alt caz de martiraj s-a petrecut in timpul masacrului din 20 aprilie 1999, la liceul Columbine din Littleton, Statele Unite. Ucigasul a 13 oameni indrepta arma spre victime si le intreba daca cred in Dumnezeu. „Ea a spus: DA" – asa se intituleaza o carte scrisa de mama lui Cassie Bernall, dupa uciderea fiicei sale, in care prezinta faptele petrecute la Columbine. Cassie a fost si ea mandra de credinta sa atunci cand, printr-un singur cuvant de negare, ar fi putut sa-si salveze viata.

Isus Hristos, vorbindu-le ucenicilor, face unele afirmatii care, in contextul actual, par cel putin bizare. „Pentru ca oricine va vrea sa-si scape viata o va pierde; dar oricine isi va pierde viata pentru Mine o va castiga", spune El in Matei 16,25. Apostolul Pavel il sfatuieste pe ucenicul sau Timotei: „Sa nu-ti fie rusine de marturisirea Domnului nostru!" (1 Timotei 1,8).

Peste parada de crestinism cu iz comercial din muzica actuala, in care stilul de viata al artistilor, dar si al multora dintre sustinatori contrasteaza flagrant cu mesajul pretins crestin, peste dezbracarea mesajului muzical al clasicilor de componenta crestina si folosirea detasata a ceea ce ramane in scopul succesului propriu, peste interventiile politicianiste si polarizarea Divinitatii dupa nevoi pe stadion sau in salile guvernamentale – peste toate acestea -, se asterne, intre mii de alti luptatori ai credintei uitati parca in groapa cu lei a lui Daniel, hotararea tinerei Sonia Rubiaqa, tacerea domnitorului Brancoveanu, dar si raspunsul Cassiei Bernall.

 
Semnele Timpului

______________________________

de Dorin Aiteanu. Copyright © 2007 – Articole Crestine. Toate drepturile rezervate. Folosirea acestui material se poate face urmand instructiunile din Ghidul de folosire.