Articole CreştineResurse Spirituale, Practice şi Gratuite

Categorii

RASPANDIREA POEZIEI IN VECHIUL TESTAMENT – autor Biserica Adventista

Scris la: 17 iulie 2010

1. Raspandirea poeziei in Vechiul Testament

In Biblie “se gaseste poezie care a atras uimirea si admiratia lumii. Ea nu este egalata nici macar de cele mai stralucite opere ale geniului omenesc prin frumusetea ei stralucitoare, prin maiestatea ei sublima si solemna, prin patosul ei miscator” (CT 429). “Cele mai vechi, dar si cele mai sublime discursuri poetice cunoscute de om se gasesc in Scripturi” (Ed 159). Cantarile Sionului nu au seaman.

Aproape 40% din Vechiul Testament este poezie. Pentru cititorul obisnuit al KJV si al multor altor versiuni engleze [si de alta limba], aceasta este o descoperire uimitoare. El se asteapta sa vada poezia tiparita sub forma versurilor si strofelor, cu rima si ritm, desi cele mai multe versiuni obisnuite nu fac aproape deloc deosebire intre vers si proza in aranjarea in pagina. A ramas in seama unor revizori sa prezinte poezia biblica sub forma de versuri.

Cea mai mare parte a poeziei biblice apare in Vechiul Testament: in fragmente mici in cartile istorice, in pasaje intretesute cu portiuni de proza ale profetilor si in sase carti care sunt poetice in intregime sau in mare parte. In Noul Testament, poezia apare numai in cateva cazuri izolate si atunci mai ales in citate din Vechiul Testament.

Importanta poeziei si a muzicii la evrei este atestata de faptul ca limba ebraica are cateva sinonime pentru cuvantul “cantare”. Poezia si muzica sacre detineau un loc de cinste printre obiectele principale de studiu in vechile scoli ale profetilor (Ed 47; PP 593).

In cartile istorice. In tot cuprinsul cartilor istorice ale Vechiului Testament sunt cazuri cand poezia este folosita pentru a ilustra sau a insufleti o relatare. Una din particularitatile unice ale literaturii biblice consta din prezenta paralela a relatarii in proza si a celebrarii poetice a evenimentului istoric.

De pilda, imediat dupa raportul plastic al trecerii Marii Rosii de catre Israel, apare celebrarea poetica a infrangerii egiptenilor si a eliberarii lui Israel, cantarea lui Moise si a Mariei (vezi Exod 14 si 15). Oda aceasta e una dintre cele mai vechi cantari de biruinta. Dupa relatarea in proza a infrangerii lui Sisera, capetenia ostirilor regelui canaanit Iabin, de catre israeliti sub conducerea Deborei si a lui Barac, apare oda de razboi numita in mod obisnuit “cantarea de lauda a Deborei si a lui Barac” (vezi Judecatori 4 si 5). Poemul acesta a fost numit “cel mai mare cantec de razboi al tuturor vremurilor si popoarelor”. Dupa relatarea mortii lui Ionatan si a lui Saul, pricinuita de filisteni, apare miscatoarea “cantare de jale a lui David” (vezi 1 Samuel 31; 2 Samuel 1). In ceea ce priveste rafinamentul gustului, delicatetea si perfectiunea constructiei, putine elegii din literatura lumii se compara cu aceasta piesa rara de poezie elegiaca.

Exemple de poezie apar in toate cartile Pentateucului, cu exceptia Leviticului. Sunt sase in Genesa: Cantarea lui Lameh – 4,23.24; Blestemul asupra lui Canaan si binecuvantarea asupra lui Iafet rostite de Noe – 9,25-27; Profetia lui Dumnezeu pentru Rebeca – 25,23; Binecuvantarea lui Iacob de catre Isaac – 27,27-29; Binecuvantarea lui Esau de catre Isaac – 27,39.40; Binecuvantarea rostita de Isaac asupra fiilor sai – 49,2-27. Singurul exemplu de poezie din Exod este frumoasa Cantare a lui Moise si a Mariei – 5,1-18.21. Numeri are urmatoarele cazuri: Binecuvantarea aaronica – 6,24-26; Formule pentru pornirea si asezarea chivotului – 10,35.36; Cantarea vaii – 21,14.15; Cantarea fantanii – 21,17.18; Caderea Hesbonului – 21,27-30; Prezicerile lui Balaam – 23,7-10.18-24; 24,3-9.15-24. Deuteronom prezinta blestemele – 27,15-26; cantarea lui Moise – 32,1-43 si Binecuvantarea celor douasprezece semintii de catre Moise – 33,2-29.

Unicul exemplu de versuri din Iosua este Porunca lui Iosua adresata soarelui si lunii – 10,12.13. Judecatori are Cantarea Deborei si a lui Barac – 5,1-31 si Ghicitorile lui Samson – 14,14.18; 15,16; Rut cuprinde Legamantul lui Rut cu Naomi – 1,16.17. 1 Samuel are Cantarea de multumire a Anei – 2,1-10 si fragmente de cantari populare de laude ale lui David – 18,7; 21,11. 2 Samuel are Cantarea de jale a lui David – 1,19-27; Elegia lui David la moartea lui Abner – 3,33.34; Cantarea de biruinta a lui David – 22,2-51 (vezi Psalmi 18) si Cele din urma cuvinte ale lui David – 23,1-7. In 1 Cronici apare Imnul lui David pentru aducerea chivotului – 16,8-36. In 2 Cronici sunt refrene poetice in 5,13; 6,1.2; 7,3; 20,21 si cuvintele de lauda la adresa lui Dumnezeu de la sfarsitul rugaciunii Solomon – 6,41.42.

In cartile profetice. Cartile profetice ale Vechiului Testament au o contributie unica la literatura mondiala in ce priveste impletirea prozei cu poezia intr-o succesiune continua. In cartile acestea intalnim deopotriva istorie profetica, discurs elocvent si celebrare poetica. Profetul transmite cuvintele profetiei divine; el vorbeste in fraze pasionate si propozitii echilibrate de o elocventa sublima, mustrand, indemnand, demascand, mangaind pe poporul sau neascultator; si tese in discursul sau literar inspirat lirismul adus de poezie – totul alcatuind un prototip literar nemaiintalnit in celelalte literaturi ale lumii.

Primele 39 de capitole ale lui Isaia constau din pasaje in care se impletesc proza si poezia; dar capitolele 40-66 sunt aproape in totul poezie. Capitolele 1-31 si 46-51 ale lui Ieremia prezinta un amestec de proza si poezie. Sunt putine cazuri de poezie in Ezechiel si Daniel. Cea mai mare parte din asa numitii profeti mici consta in intregime sau in parte din poezie. Numai Hagai si Maleahi sunt exclusiv proza. Elocventa pasionata si adesea navalnica a profetilor isi gaseste expresia in cadente alese de poezie sensibila.

In cartile poetice. Cinci carti ale Vechiului Testament pot fi privite ca fiind carti poetice, intrucat constau in intregime sau covarsitor de mult din literatura sub forma de versuri. Acestea sunt Psalmi, Proverbe, Plangerile, Cantarea cantarilor si Iov. Psalmi, Plangerile si Cantarea Cantarilor sunt poezie pura. Iov e, in principal, poezie – numai prologul si epilogul ei sunt in proza. Proverbe sunt practic filozofie in versuri. Pe langa acestea, Eclesiast are o parte substantiala de poezie frumoasa.

Uniunea de Conferinte a Bisericilor Adventiste din Romania